Om Reklameartikler

Reklameartikler er langtidsholdbar branding.

Reklameartikler brander og skaber relationer på en positiv måde. Reklameartikler bliver godt modtaget. Det er bevist ved markedsundersøgelser, at det er den mindst upopulære reklame, viser en undersøgelse i Tyskland. Det er dog forskelligt hvor populære reklameartikler er. En undersøgelse i England viser, at USB stik er den mest populære reklameartikel at modtage, dernæst skriveredskaber, krus, elektroniske artikler og papirprodukter.

Kontaktprisen for krus og skriveredskaber er lavere end for radioreklame. For eksempel er kalendere, USB stik og paraplyer på niveau med radio- og avis reklamer, men lavere end TV reklamer. Return of investment (ROI) er altså rigtig god på reklameartikler. Det er vigtigt at tænke distributionen af reklameartikler igennem, for at holde omkostningen nede og ramme målgruppen optimalt.

Effekten i at give en gave skal ikke underkendes. Prøv og tænk på sidste gang du gav eller modtog en uopfordret gave!

Konklusion på studie om reklameartikler:

  • 66% af alle respondenter sagde, at de huskede brandingen på reklameartiklerne i optil et år.
  • 79% sagde, at det var sandsynligt, at de ville gøre forretning med selskabet i fremtiden.
  • 8 ud af 10 respondenter sagde, at reklameartikler øger det pågældende brands genkendelse.
  • Over 75% af respondenterne gav udtryk for, at de beholdt reklameartiklen i mere end 12 måneder.
  • Over halvdelen af respondenterne sagde, at deres holdning til brandet/selskabet var mere positivt efter, at have modtaget en reklameartikel.

En reklameartikel er i realiteten en gave med logotryk. Gaver har været anvendt i årtusinder. Marcel Mauss har formuleret tre regler om gaver:

  1. 1. Du skal give gaver. At give gaver forstærker den indbyrdes relation imellem mennesker.
  2. 2. Gaver skal modtages! Det vil alle steder opfattes som en fornærmelse, at afvise en gave.
  3. 3. Du skal gengælde en gave. Modtageren er - indtil gave er gengældt - i en ”underordnet” position i forhold til giveren

Kilder:
British Promotional Merchandise Association 25 oktober 2011
Marcel Mauss 1872-1950, fransk sociolog, kendt for bl.a. sine analyser af udveksling af gaver